Kii ja Haltian tarjoamaan yhteistyössä globaaleja pilvipalveluja älylaitteille

Yrityksille ja kuluttajille suunnattu kumppanuus tulee yhdistämään fyysiset tuotteet ja pilvipalvelut

Johtava asioiden internetin (Internet of Things, IoT) pilvipalveluiden tuottaja Kii ilmoitti tänään aloittavansa yhteistyön oululaisen, langattoman teknologian laitteiden kehittäjän, Haltianin kanssa. Yhteistyön ansiosta Kiin kehittäjäyhteisön on mahdollista hyödyntää Haltianin IoT-laitteiden Thingsee-kehitysalustaa luodessaan uudenlaisia kuluttajille ja yrityksille suunnattuja IoT-laitteita ja –palveluita.

Kehitystyö ja tuotanto aloitetaan välittömästi, ja suunniteltu maailmanlaajuinen julkaisu tapahtuu vuoden 2015 syksyllä. Ensimmäisten tuotteiden tuotekategorioita ovat älykkäät kodit, lasten turvallisuus ja puettavat älylaitteet.

Sopimuksen mukaan Kii ja Haltian luovat molempien tarjontaan perustuvan kehitysalustan, joka puolestaan tarjotaan Kiin 15 000 itsenäisen kehittäjän ja suuren yleisön käyttöön kesäkuusta alkaen. Thingsee yhdistettynä Kii Cloud –pilvipalvelualustaan mahdollistaa monipuolisen ja skaalautuvan tuotevalikoiman, samalla yksinkertaistaen palvelimien ja ohjelmistojen toimintaan liittyvää kehitystyötä.

Haltianin Thingsee-laitealusta tarjoaa yli 12 yhteys- ja sensoritoimintoa kuten GPS, 3D-kiihtyvyysmittari, magnetometri, gyroskooppi, sekä lämpö-, kosteus- ja painemittarit. Sen langattomat yhteysmahdollisuudet kuten matkapuhelinverkko, WLAN ja Bluetooth LE 4.1 lisäävät laitteen monipuolisia ominaisuuksia, joihin kuuluvat myös jopa vuoden mittainen akunkesto ja vesikestävyys. Kaikkien näiden ominaisuuksien yhdistelmä tarjoaa kehittäjille erittäin kehittyneen tulevaisuuden kehitysalustan.

“Yhteistyömme Haltianin kanssa keskittyy yleiseen käyttökokemukseen ja kokonaisvaltaiseen toiminnallisuuteen joiden tarkoituksena on varmistaa näiden IoT-palveluiden kiinnostavuus asiakkaiden silmissä”, kertoo Kiin toimitusjohtaja Masanari Arai. “Haltianin tuotteiden laatu ja teknologinen innovaatio ovat hyvin korkeatasoisia johtuen sen henkilöstön Nokia-taustasta, ja Haltianin loistava laite- ja laiteohjelmisto-osaaminen yhdistettynä Kiin erittäin skaalautuvaan palvelualustaan tekevät tarjoamastamme ratkaisusta kategoriassaan erinomaisen.”

“Halusimme työskennellä Kiin kanssa johtuen heidän maineestaan maailmanluokan pilvipalveluiden tarjoajana, ja koska heillä on ainoana yrityksenä jo valmis sovelluskehittäjäyhteisö”, perustelee Haltianin Piilaakson pääjohtaja Hannu Uusitalo. “Kii kontakteineen auttaa myös maailmanlaajuisen jakelun järjestämisessä, mistä on meille suurta hyötyä innovatiivisten tuotteidemme julkaisussa, sekä pyrkimyksissämme päästä myös Aasian markkinoille.”

About Kii

Kii is focused on addressing the high-performance demands of innovation in the connected world with an end-to-end backend platform optimized for enterprise applications and the Internet of Things (IoT). Businesses of all sizes are able to build, test, deploy, optimize and acquire users from a single integrated platform to accelerate time to market. Trusted by the world’s largest mobile carriers such as NTT Docomo, Kii currently serves 140M+ end users worldwide. Kii is a global company with data centers in the US, China, Japan and Singapore. For more information, follow @KiiCorp or visit kii.com.

Haltian Oy on oululainen langattoman teknologian innovatiiviseen tuotekehitykseen ja tuotteistukseen erikoistunut korkean tason laitteisto-, ohjelmisto- ja tuotesuunnittelutalo. Me pystymme tuotteistamaan kaikenlaiset sensori- ja mobiiliteknologian langattomat ratkaisut, miniatyyrimekaniikoista teolliseen internetiin. Tällä hetkellä työllistämme jo 75 työntekijää Oulun alueella, ja olemme Pohjois-Suomen nopeimmin kasvavia yrityksiä. Lisätietoja http://www.haltian.com ja http://www.thingsee.com