Specim voitti arvostetun Red Dot Design Award -palkinnon Specim IQ hyperspektri -kameralla

Specim voitti arvostetun Red Dot muotoilupalkinnon Specim IQ hyperspektrikamerallaan

Specim voitti kansainvälisesti arvostetun muotoilupalkinnon uudella Specim IQ kamerallaan. Voittavaa muotoilua on ollut Specimin kanssa tuottamassa oululaiset Haltian Oy ja Mikael Heikkilä Caasi Designilta. Tuomaristo arvosti eritoten laitteen korkealaatuista muotoilua ja innovatiivisuutta.

Suunnittelun kulmakivenä käyttäjälähtöisyys

Specimille oli alusta alkaen selvää, että uuden Specim IQ kameran suunnittelussa tärkeintä olisi käyttäjälähtöisyys ja käyttäjän ongelman ratkaiseminen. Monimutkainen tiedon hankinta ja prosessointi haluttiin piilottaa helppokäyttöisen graafisen käyttöliittymän taakse, jotta käyttäjä saisi välittömän mittaustuloksen ilman matemaatikon taitoja. Suunnittelutyön tueksi pyydettiin Haltian Oy, jolla on kokemusta ja näyttöjä vastaavista projekteista.

Red Dot -muotoilupalkinnon voitto kertoo sen, että olemme tässä työssä onnistuneet. Kyseessä on ensimmäinen laatuaan oleva tunnustus hyperspektrialan laitteelle. ”Huipputekniset laitteet ovat harvemmin kovin käyttäjäystävällistä designia. Tekninen osaaminen meillä on ollut maailman kärkeä jo vuosia, nyt halusimme paketoida sen uudella, käyttäjäystävällisemmällä tavalla.” kertoo Harri Salo, Specim IQ -projektin johtaja. ”Samalla tuomme hyperspektriteknologian aiempaa useampien käyttäjien ulottuville.”

Haltian Oy:n ensimmäinen osallistuminen muotoilukilpailuun ja heti voitto

Haltianilla muotoilu on yksi yhtiön kulmakivistä. Aiemmin yhtiö on ehkä paremmin tunnettu kyvystään kaupallistaa muotoilijoiden visioita, mutta nyt entistä useammat tuotteet muotoillaan yhtiön työntekijöiden toimesta. Haltian haluaa olla asiakkaiden ideoiden tukena jo alkuvaiheessa, tarjoten muotoilu- ja teknologiainnovaatio-osaamistaan uusien tuoteaihioiden tueksi.  Työryhmässä oli Haltianin suunnittelijoiden lisäksi Teollinen muotoilija Mikael Heikkilä Caasi Designilta, jonka kanssa Haltian on tehnyt läheistä yhteistyötä jo vuosia. Mikaelin kynänjälkeä ovat muun muassa Haltianin ”ihmelaite” Thingsee One ja Snowfox-paikannuspuhelin.

”Kun kaunis muotoilu kohtaa vahvan teknisen osaamisen, on taikaa ilmassa. Haluamme olla entistä vahvemmin asiakkaamme matkalla mukana heti ensihetkistä lähtien ja rakentaa tuotetta asiakkaamme kanssa käyttäen monipuolista osaamistamme teknologiassa, käyttökokemuksessa, liiketoiminnassa ja muotoilussa, summaa Haltianin perustajiin kuuluva Ville Ylläsjärvi. Specim IQ on loistava esimerkki siitä kun uutta teknologiaa, vahvaa businessosaamista ja kaunista toimivaa muotoilua yhdistetään tuotteeksi. Uuden kameran avulla Specimin hyperspektriteknologia on entistä useampien käytettävissä ja tuote muokkaa alaansa voimakkaasti.”

Esko Herrala, Myyntipäällikkö, Specim Oy p. 040 550 1566 esko.herrala@specim.fi

Ville Ylläsjärvi, perustajajäsen, Markkinointijohtaja, Haltian Oy p. 050 486 9981 ville.yllasjarvi@haltian.com

Specim, Spectral Imaging Oy Ltd. Specim, Spectral Imaging Oy Ltd on vuonna 1995 perustettu johtava hyperspektraalikuvantamiseen liittyvien laitteiden ja ratkaisujen kehittäjä ja toimittaja. Yhtiö on jo toimittanut yli 5 000 järjestelmää kymmeniin eri maihin sekä julkishallinnon että teollisuuden asiakkailleen. Oulussa sijaitsevan Specimin teknologiatiimi on alansa vanhin ja merkittävin kehitysyksikkö maailmassa. Yhtiö työllistää noin 60 henkilöä.

Haltian Oy on oululainen, entisten nokialaisten vuonna 2012 perustama langattoman teknologian innovatiiviseen tuotekehitykseen ja tuotteistukseen erikoistunut korkean tason laitteisto-, ohjelmisto- ja tuotesuunnittelutalo. Me pystymme tuotteistamaan kaikenlaiset sensori- ja mobiiliteknologian langattomat ratkaisut, miniatyyrimekaniikoista teolliseen internettiin. IoT -laitealustamme Thingsee mahdollistaa monenlaiset teollisen internetin ratkaisut nopeasti avaimet käteen toimituksena. Tavoitteenamme on nousta Euroopan merkittävimpien IoT-ratkaisu- ja laitesuunnittelutalojen joukkoon.

Headquarters

Yrttipellontie 1D