Uusi ratkaisu vaatteiden ja tekstiilien kenttätestaukseen

Haltian Oy & Gore

Julkaistavissa heti

Amerikkalainen tekstiiliteknologiajätti Gore ottaa käyttöön oululaisen Haltian Oy:n kehittämän Teollisen Internetin ratkaisun

Oululainen IoT – ja suunnittelutalo Haltian toimittaa Gore-Tex-kankaastaan tutulle amerikkalaiselle W.L. Gore & Associates -yhtiölle viimeisimpään anturitekniikkaan pohjautuvan vaatteiden ja tekstiilien kenttätestausratkaisun. Vaatteiden ja tekstiilien kenttätestaus on tähän asti pohjautunut pitkälti testihenkilöiden tekemiin havaintoihin ja raportteihin. He ovat kirjanneet tekstiilien käyttöön, pesukertoihin ja käyttöolosuhteisiin liittyvää tietoa manuaalisesti talteen. Ihminen on kuitenkin erehtyväinen. Testihenkilö voi unohtaa tärkeitä yksityiskohtia tai eri henkilöillä voi olla hyvinkin erilaisia käsityksiä esimerkiksi säätilasta. Paljon testauksen kannalta tärkeää dataa jää kadoksiin.

W.L. Gore & Associates (Gore) tunnetaan parhaiten vedenpitävistä, mutta hengittävistä GORE-TEX -kankaistaan, joita käytetään laajalti eri teollisuudenalojen tuotesovelluksissa. He päättivät kehittää kenttätestauksensa tarkkuutta ja kattavuutta ottamalla käyttöön viimeisimpiä teollisen internetin (IoT) teknologioita. Gore aloitti yhteistyön suomalaisen Haltian Oy:n kanssa rakentaakseen uudenlaisen IoT- ratkaisun, joka keräisi heille entistä tarkempaa ja vertailukelpoisempaa dataa kenttätesteistä tuotekehityksensä tueksi. Tarkemman kenttätestidatan lisäksi Goren testihenkilöt säästäisivät arvokasta työaikaa mittareiden luennassa ja manuaalisessa raportoinnissa.

Haltian toimittaa Gorelle kokonaisratkaisun, johon kuuluu vaatteeseen kiinnitettävä pienikokoinen Thingsee Activity -aktiivisuusanturi ja Haltianin Gorelle kehittämät mobiili- ja työpöytäsovellukset. Thingsee Activity on täysin Suomessa tehty pieni sään ja iskunkestävä anturinappi, joka tallentaa olosuhde- (lämpötila, ilmakosteus) ja aktiivisuusdataa jopa 140 päivän ajan kerrallaan. Tavanomaisten aktiviteettien kuten kävelyn ja juoksemisen lisäksi laite tunnistaa luotettavasti myös mm. konepesut sekä käyttökerrat kuivausrummussa.

“Gore on johtava tuoteyhtiö ja käytämme paljon aikaa sekä energiaa tuotteidemme testaukseen sekä laboratorioissa, että kentällä. Haimme uutta datankeruumenetelmää GORE-TEX -tuotteiden kenttätesteihin, jotta niistä saataisiin objektiivisempia, tarkempia sekä toistettavampia. Haltianista tuli lopulta ykkösvalintamme, koska he näyttivät alusta lähtien ymmärtävän ongelmamme ja toivat heti alkuvaiheessa konkreettisia ratkaisuvaihtoehtoja. Haltianin Thingsee IoT-alusta on riittävän monipuolinen, mutta tarjoaa meille joustavasti mahdollisuuksia vastata uudenlaisiin tiedonkeruutarpeisiimme. Olemme nyt käyttäneet valmista ratkaisua laajasti GORE-TEX -tuotteiden ja teknologioiden kehityksessä ja tulokset ovat olleet mahtavia.” kertoo Nicolas Poirette Gorelta

”Gore on todellinen edelläkävijä ja yksi parhaiten tunnettuja brändejä alallaan. Jokainen, joka harrastaa vaikkapa ulkoilua tai talviurheilua tuntee yhtiön tuotteet ja useimmat meistä ovat käyttäneet sen tuotteita vaikkapa mobiililaitteissa. Thingsee Activity oli meille loistava haaste; kuinka saada tehtyä tarpeeksi pienikokoinen laite, joka kuitenkin tarjoaisi tarkkaa dataa jopa pitkissä kenttätesteissä ja joka myös tunnistaisi luotettavasti eri aktiviteetit. Olemme erittäin onnellisia saadessamme työskennellä Goren kanssa, jotta ihmiset ympäri maailmaa saavat tulevaisuudessa nauttia entistä paremmista varusteista.” Haltianin toimitusjohtaja Pasi Leipälä toteaa.

GORE-TEX

Gore Fabrics Division -yksikkö mullisti ulkoiluvaatemarkkinat vedenpitävällä, mutta hengittävällä GORE-TEX -kankaallaan 40 vuotta sitten ja Gore on edelleen johtava innovaattori vaativien kohteiden varusteissa. Goren kangastuotteet antavat käyttäjilleen mukavuutta ja suojaa haastavissa ympäristöissä, antaen käyttäjiensä turvallisesti ja luottavaisin mielin saavuttaa ja kokea enemmän. Goren pitkälle viety ymmärrys kuluttajien ja ammattikäyttäjien tarpeista vaativissa olosuhteissa kaatosateista tulipaloihin ajaa Goren tuotekehitystä merkityksellisin edistyksin. www.goretex.com

Gore

W. L. Gore & Associates on kansainvälinen materiaalikehitysyhtiö joka pyrkii muuttamaan teollisuudenaloja ja parantamaan ihmisten elämää. Gore on perustettu vuonna 1958 ja se on koko olemassaolonsa ajan ratkaissut monimutkaisia teknisiä haasteita kaikkein vaativimmissa olosuhteissa. Gore on mullistanut ulkoiluvaatemarkkinat GORE-TEX -kankaallaan, mutta myös luonut elämiä pelastavia lääkelaitteita ja mahdollistanut täysin uutta suorituskykyä avaruus-, lääke- sekä mobiilielektroniikkamarkkinoilla. Yhtiö tunnetaan vahvasta tiimikulttuuristaan sekä kansainvälisestä Great Place to Work® -tunnustuksestaan. Goren pääkonttori on Newarkissa Delawaressa, se työllistää 9500 kumppania ja sen vuosittainen liikevaihto on noin 3,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria.  www.gore.com

Haltian on tarjonnut laitevalmistajille maailmanluokan tuotekehitys- ja suunnittelupalveluja vuodesta 2012. Haltianin osaaminen huipputeknologian suunnittelussa mahdollistaa yhä pienempien ja älykkäämpien tuotteiden tuomisen kansainvälisille markkinoille. Haltianin kehittämä, todistetusti toimiva IoT-teknologia-alusta Thingsee nopeuttaa laajoja IoT-käyttöönottoja. Vuonna 2018 johtava tutkimusyhtiö Gartner myönsi Haltianille Cool Vendor -tunnustuksen sen toimittamista IoT-palveluista. Haltian on taustatekijänä monissa kansainvälisissä signature-tuotteissa, joista yksi on Oura-älysormus. Haltianin Specim IQ hyperspektrikuvauslaitteelle toteutettu suunnitteluratkaisu voitti vuonna 2018 arvostetun Red Dot Design Award -palkinnon.

Thingsee Activity – small activity sensor for fabric and garment testing

Pasi Leipälä, toimitusjohtaja, perustaja, Haltian Oy tel. +358405434579 pasi.leipala@haltian.com

Andreas Marmsoler, Global PR GORE-TEX brand, andreas_marmsoler@wlgore.com