Lindström rakentaa Suomen suurinta IoT-verkkoa

Tekstiilipalveluyritys Lindström investoi Suomen suurimman IoT-verkon rakentamiseen. Investointi liittyy yhtiön uuteen Washroom-palveluun, jossa wc-tiloihin tuodaan täysin uudenlaista älyä sensoriteknologian avulla. Lindströmin tavoitteena on liittää verkkoon kaikki yhtiön 100 000 käsipyyhelaitetta Suomessa työnteon tehostamiseksi ja hävikin vähentämiseksi. Euroopankin mittakaavassa suuren IoT-verkon sensoriteknologiasta vastaa langattoman teknologian innovatiiviseen tuotekehitykseen ja tuotteistukseen erikoistunut laitteisto-, ohjelmisto- ja tuotesuunnittelutalo Haltian.

Tällä hetkellä uudessa IoT-verkossa on jo lähes kaksi tuhatta Lindströmin käsipyyhelaitetta. Ensimmäisiä asennuksia on tehty muun muassa kauppakeskuksiin, sairaaloihin ja teollisuusasiakkaille.  Tulevien vuosien aikana tavoitteena on varustaa älyteknologialla koko Lindströmin nykyinen laitekanta ja kaikki uudet käsipyyhelaitteet sekä viedä palvelu myös kansainvälisille markkinoille.

”Näemme palvelulle huikean potentiaalin kaikissa 24 toimintamaassamme. Tavoitteenamme on viedä lisää suomalaista osaamista ja teknologiaa maailmalle”, sanoo Lindströmillä hankkeesta vastaava Satu Haikarainen.

Lindström on kehittänyt IoT-ratkaisua yhdessä oululaisen Haltianin kanssa. Nyt syntyvä verkko pohjautuu Haltianin Thingsee IoT-laitealustaan. Verkko tulee olemaan valmistuessaan ylivoimaisesti suurin Suomessa ja sen koko on merkittävä myös Euroopan mittakaavassa.

”On hienoa saada työskennellä Lindströmin kaltaisen rohkean edelläkävijäyrityksen kanssa. Kansainvälinen IoT-markkina kasvaa kovaa vauhtia. On innostavaa nähdä, miten kehittämämme IoT-tuotteet jalostuvat palveluksi asiakkaidemme käsissä. Mitä enemmän näemme konkreettisia esimerkkejä asioiden internetistä, sitä käsin kosketeltavampaa digitalisaatiosta tulee suomalaisille yrityksille”, Haltianin toimitusjohtaja Pasi Leipälä kertoo.

Tehokkuutta työhön IoT:n mahdollistamana

Lindström tarjoaa Washroom-palvelua muun muassa kauppakeskuksille, joissa puhtaan käsipyyhkeen saatavuus on erityisen tärkeää. Käsipyyhelaitteisiin asennettu sensori mittaa pyyhkeen kulutusta reaaliajassa. Jos pyyhe on loppumaisillaan, siivooja saa siitä viestin matkapuhelimeensa ja voi käydä vaihtamassa rullan. Sensoreita voidaan kytkeä myös wc-paperitelineisiin, jolloin myös vessapaperin kulutusta voidaan mitata reaaliajassa.

”Tällä hetkellä käsipyyhkeisiimme kuivataan Suomessa käsiä noin 320 miljoonaa kertaa vuodessa. Kun kaikki käsipyyhelaitteemme ovat verkossa, saamme kerättyä huikean määrän dataa. Nyt asiakkaille keräämämme tieto liittyy käsipyyhkeiden kulutukseen, niiden vaihtokertoihin sekä laitteiden toimivuuteen, mutta visionamme on hyödyntää dataa vielä monipuolisemmin, jotta asiakkaidemme arki soljuisi entistä paremmin”, Haikarainen lisää.

Satu Haikarainen, Director Service Concept Lindström Oy, p. 040 514 5814, satu.haikarainen@lindstromgroup.com

Pasi Leipälä, toimitusjohtaja, Haltian Oy p. 040 543 4579 pasi.leipala@haltian.com

Lindström

Me Lindströmillä huolehdimme ihmisistä työssä. Joustavat ja arkea helpottavat tekstiilivuokrapalvelumme parantavat asiakkaidemme turvallisuutta, hygieniaa ja yrityskuvaa. Olemme vastuullinen työnantaja ja huolehdimme työntekijöistämme. Lindströmillä työskentelee yli 3500 ihmistä Euroopassa ja Aasiassa. Konsernin vuoden 2016 liikevaihto oli 323 miljoonaa euroa. Visiomme on olla vakavarainen, puolen miljardin euron yritys, jonka sitoutuneet työntekijät tuottavat erinomaisen asiakaskokemuksen.

www.lindstromgroup.com/fi

Haltian Oy on oululainen, entisten nokialaisten vuonna 2012 perustama langattoman teknologian innovatiiviseen tuotekehitykseen ja tuotteistukseen erikoistunut korkean tason laitteisto-, ohjelmisto- ja tuotesuunnittelutalo. Me pystymme tuotteistamaan kaikenlaiset sensori- ja mobiiliteknologian langattomat ratkaisut, miniatyyrimekaniikoista teolliseen internettiin. IoT laitealustamme Thingsee mahdollistaa monenlaiset teollisen internetin ratkaisut nopeasti avaimet käteen toimituksena. Tavoitteenamme on nousta Euroopan merkittävimpien IoT-ratkaisu- ja laitesuunnittelutalojen joukkoon.

Headquarters

Yrttipellontie 1D